Program nauczania
PIERWSZY DZIEŃ – Teoria i podstawowe umiejętności- zajęcia w sali lekcyjnej + ćwiczenia
MODUŁ 1: Wprowadzenie do zawodu Personal Shopper (20 min)
Cel: Poznanie roli i zadań Personal Shoppera oraz rynku usług doradztwa zakupowego.
Tematy:
• Kim jest Personal Shopper i czym się zajmuje?
• Różnice między Personal Shopperem a stylistą
• Możliwości zatrudnienia i współpracy (freelance, praca w butikach, domy
mody, e-commerce)
• Trendy i zmieniające się potrzeby rynku
MODUŁ 2: Zasady stylizacji ubioru i główne style w modzie (2,5)
Cel: Poznanie kluczowych zasad stylizacji oraz najważniejszych stylów ubioru.
Tematy:
• Zasady komponowania udanych stylizacji (proporcje, harmonia,
warstwowanie)
• Jak łączyć kolory, wzory i faktury?
• Najpopularniejsze style w modzie:
1. Casual – swobodny, codzienny, komfortowy, bazujący na basicowych
elementach.
2. Business Casual – elegancki, ale niezobowiązujący, np. marynarka + jeansy.
3. Elegancki/Formalny – klasyczna elegancja, odpowiednia na oficjalne
wydarzenia.
4. Sportowy (Athleisure) – inspirowany odzieżą sportową, wygodny i
funkcjonalny.
5. Boho – luźny, artystyczny, inspirowany stylem hippie i etnicznymi wzorami.
6. Minimalistyczny – prostota form, stonowane kolory, wysokiej jakości materiały.
7. Rockowy – ciemne kolory, skóra, ćwieki, ramoneski, charakterystyczny dla
subkultur.
8. Retro/Vintage – inspirowany modą minionych dekad, często łączony z
nowoczesnymi elementami.
9. Streetwear – luźny, młodzieżowy, czerpiący z kultury hip-hop i
skateboardingu.
10. Romantyczny – pastelowe kolory, falbanki, koronki, kobiece fasony.
11. Glamour – błyszczące materiały, wyraziste dodatki, luksusowe wykończenie.
12. Preppy – inspirowany modą akademicką, klasyczne wzory i wysokiej jakości
tkaniny.
🔹 Ćwiczenie praktyczne w Canvie:
Uczestnicy mają za zadanie stworzyć 3 kompletne stylizacje w programie Canva,
wykorzystując zdjęcia ubrań i dodatków. Wykładowca przydziela każdemu uczestnikowi 3
różne style spośród wymienionych powyżej. Po zakończeniu ćwiczenia uczestnicy
prezentują swoje stylizacje i uzasadniają dokonane wybory.
MODUŁ 3: Analiza stylu i potrzeb klienta (2,5h)
Cel: Nauczenie się oceny stylu, sylwetki i potrzeb klienta.
Tematy
● Rodzaje fasonów ubrań oraz butów
● Określanie typu sylwetki i dobór krojów ubrań
● Analiza kolorystyczna – podstawy
● Jak przeprowadzić wywiad z klientem (pytania, psychologia stylu)
● Styl życia a garderoba – jak dostosować styl do potrzeb klienta
🔹 Ćwiczenie w parach: dla przykładu ja przeprowadzę rozmowę wstępną z klientem
zapoznawczą aby pokazać przebieg takiej rozmowy
Uczestnicy pracują w parach – jeden wciela się w klienta, drugi przeprowadza analizę jego
stylu i potrzeb, bazując na przygotowanym wspólnie na lekcji kwestionariuszu. Następnie
zamieniają się rolami. – do przemyślenia ćwiczenia
MODUŁ 4: przerwa na jedzenie 30 min i wycieczka do Galerii Krakowskiej- ćwiczenia
w sklepie. Modele ubrań w sklepach i podstawy merchandisingu (2,5h )
Cel: Poznanie różnych fasonów ubrań oraz zasad ekspozycji w sklepach, co ułatwi
poruszanie się po butikach i efektywne doradzanie klientom.
Tematy:
• Podstawowe fasony ubrań i modele (rodzaje sukienek, spodni, marynarek,
koszul itp.)
• Jak rozpoznać jakość ubrań w sklepie? (materiały, szycie, detale)
• Jak działa merchandising wizualny w sklepach ? – układ sklepów, strefy,
prezentacja towaru
• Jak szybko znaleźć najlepsze produkty w sklepie?
🔹 Ćwiczenia praktyczne:
1. Każda para otrzymuje zdjęcia różnych fasonów ubrań i musi przyporządkować je do
odpowiednich typów sylwetek. Następnie uczestnicy analizują zdjęcia różnych
układów sklepów i wskazują, jakie techniki merchandisingu zostały zastosowane.
W sklepie można zrobić 5 dodatkowych ćwiczeń praktycznych na CZAS po
przeprowadzonym każdym podpunkcie
8 godzin + 30 minut przerwa przed wyruszeniem do galerii Krakowskiej w 1 dniu
PIERWSZY DRUGI – Praktyka i budowanie umiejętności
MODUŁ 5: Podstawy budowania garderoby i planowania zakupów (2h) w szkole
Cel: Nauka świadomego budowania garderoby klienta.
Tematy:
• Szafa kapsułowa – zasady budowania
• Kluczowe elementy garderoby
• Jak unikać nietrafionych zakupów i błędów modowych
• Strategia zakupowa – kiedy i gdzie kupować? (sezony, wyprzedaże, marki)
🔹 Ćwiczenie w parach: Każda para analizuje własne garderoby i wskazuje braki zgodnie z
koncepcją szafy kapsułowej. Uczestnicy doradzają sobie nawzajem, co warto uzupełnić i
jakie elementy są zbędne.
🔹Ćwiczenie case study z potencjalnym klientem
MODUŁ 6: Personal Shopping w praktyce (3h) zajęcia w sklepie
Cel: Przeprowadzenie symulacji prawdziwych zakupów z klientem.
Tematy:
• Jak przygotować się do spotkania zakupowego? (plan, budżet, lista)
• Wybór sklepów i analiza asortymentu
• Nauka selekcji ubrań i dodatków zgodnie z potrzebami klienta
• Obsługa klienta podczas zakupów – jak doradzać i proponować alternatywy
• Psychologia zakupów – jak pomóc klientowi podjąć decyzję
🔹 Ćwiczenie w parach: Uczestnicy dobierają się w pary i przygotowują strategię zakupową
dla siebie nawzajem, bazując na analizie stylu z poprzedniego dnia. Następnie prezentują
swoje wybory, uzasadniając je.
+ Dodatkowe 2 ćwiczenia na czas – dlaczego ? Na zakupach wchodzi zmęczenie
klienta po 4h więc personal shopper nie ma czasu na dłuższe myślenie i
zastanawianie się tylko na działać pod presją czasu a przy tym z dużym uśmiechem
i empatią wobec klienta. Klientowi się coś nie podoba ? Nie WMUSZAMY tylko
proponujemy inną opcję i konstruktywnie uzasadniamy swoj wybór jeśli klient kręci
nosem może potrzebuje dłuższej chwili na zasanowienie się to zostawiamy go z tym
a działamy dalej z innymi opcjami potem wracamy do tego nad czym się zastanawiał
.
MODUŁ 7: Stylizacja i finalizacja zakupów (3h)
Cel: Umiejętne komponowanie stylizacji i dbanie o detale.
Tematy:
• Zasady łączenia ubrań, kolorów i faktur
• Jak dobierać dodatki i buty?
• Finalizacja zakupów – jak sprawdzić jakość ubrań i ich przydatność
• Personal Shopping online – jak doradzać zdalnie?
🔹 Ćwiczenie w parach: Każda para tworzy 2 kompletne stylizacje na różne okazje, bazując
na wybranych wcześniej ubraniach. Uczestnicy oceniają swoje wybory i proponują
ewentualne poprawki.
10 łącznie z testem godzin + 30 minut przerwa przed wyruszeniem do galerii
Krakowskiej w 2 dniu